HASHİMOTO HASTALIĞI NEDİR ? TAMAMEN TEDAVİ EDİLEBİLİR Mİ ?

Tiroid bezi, kelebek şeklinde, boynumuzun ön tarafında soluk borusunun üzerinde bulunan bir salgı bezidir. T3 ve T4 dediğimiz, metabolizmanın çalışması için hayati öneme sahip hormonları salgılamaktadır. Bu hormonların miktarları azaldığında hipotiroidi, arttığında ise hipertiroidi meydana geliyor. Tiroit bezinin salgıladığı hormonlar azaldığında metabolizmada yavaşlama, halsizlik, yorgunluk, kilo alma, saç dökülmesi, adet düzensizliği, kabızlık ve depresyon gibi etkiler gözleniyor.

Hashimoto hastalığı tiroid bezinin az çalışmasının en sık görülen sebebidir. İlk defa japon bir doktor olan Hashimoto tarafından tarif edilmiştir. Çok çeşitli sebepleri olmakla birlikte tiroit bezinin bağışıklık sistemi tarafından oluşturulan antikorlar tarafından saldırıya uğraması ve bu savaşı yavaş yavaş kaybetmesi şeklinde özetlenebilir. Sebep olan faktörler arasında genetik yatkınlık özellikle aile bireyleri arasında yaygın geçiş vardır. Kardeşlerde görülme riski 20 kat fazladır, tek yumurta ikizlerinde bulunma ihtimali %30-60 dır. Kanda HLA-DR3, HLA-DR5 antijenler ve CTLA-4 geni ile ilşkilidir. Viral enfeksiyon, stress, seks steroidleri (cinsiyet hormonları- kadınlarda daha sık), gebelik sayısı, fazla iyot alımı, iyonize radyasyona maruziyet, selenyum eksikliği ve sıgara içimi çıkma riskini artıran faktörlerdir.

Teşhis basit bir kan testi (TSH,sT3,ST4, Anti tpo, Anti-Tg) ve tiroid ultrasonografisi ile konulabiliyor. Bir bağışıklık sistemi hastalığı olduğu için kişinin, aynı tip bir başka hastalığa yakalanma olasılığı da yükseliyor. Her Hashimoto hastası hipotiroidi olmak zorunda değildir, hastalık yavaş seyrettiği için zamanla kişide tiroit hormonu yetersizliği ve buna bağlı bulgular da gelişebiliyor. Sıklığı toplumda %2 oranında görülüyor, kadınlarda erkeklere göre 15 kat daha sık görülüyor.Otoimmün bir hastalık olduğu için çok sayıda hastalık ile beraberliği görülebilmektedir. Tip 1 diabetes mellitus, addison (böbreküstü bezi yetersizliği), Pernisyöz anemi (B12 eksikliği), vitiligo(alaca hastalığı ), ürtiker (deri kabarması ve kaşıntı), romatoid artrit ve d vitamini eksikliği bunlardan bir kısmıdır.

Hashimoto hastalığında, tiroit hormon düzeylerinde bir azalma var ise eksikliği giderecek hormon ilacının sabah aç karınla, düzenli bir şekilde alınması gerekiyor. Tedaviye başlandıktan 2-3 ay sonra kan testi ile ilacın dozu ayarlanıyor. İlaç tedavisi genelikle ömür boyu devam edilir. Hamileler de tedavi asla yarım bırakılmamalıdır. Gebelikte ilaç dozunu yüzde %30 ila 50 oranında artırmak gerekebilir. Takiplerde TSH hormon düzeyinin 2-3 arasında olması gerekiyor. Hastalarda iyot eksikliği yoksa iyotlu tuz kullanmaması tiroid hasarının artmaması için önemlidir. Ömür boyu süren bir hastalık olan hashimoto hastalığında düzenli hormon takibi gerekmektedir.

TEDAVİ İÇİN ÖNERİLER
1-Tiroid ilacınızı düzenli kullanın. TSH düzeyinizin 1-3 arası olması genel iyilik hali için önemlidir.
2-Tiroid antikor düzeyleriniz yüksekse ve iyot eksikliğiniz yoksa iyotsuz tuzları tüketin.
3-Unutmayın hashimoto hastalığı bağışıklık sisteminin zafiyeti ile oluşur; Bağısıklık sisteminizi güçlendirin.
4-Selenyumdan zengin gıdaları tüketmek tiroidinizin onarılmasına yardımcı olur.
5-Kurkuminden (zerdeçal veya hint safranı) zengin gıdalar anti-inflamatuvar etkilerinden dolayı tiroid hasarını azaltır.
6-D vitamin düzeyinin yetersizliği veya eksikliği bağışıklığı azaltıp, tiroid antikorlarının tiroide zarar vermesini kolaylaştırır. D vitamini düzeyinizi normal miktarlara yükseltin.
7-Stresin bağışıklığınızı zayıflatmasına izin vermeyin.
8-Zencefil tüketimi anti-inflamatuvar etkilerinden dolayı faydalı olabilir.
9-Protein tüketiminin aşırı olması, bağışıklık sistemini uyarabilir. Yüksek proteinli diyetlere dikkat edin.
10-Glutenden zengin beslenme bağışıklığınızı uyarabilir. Dengeli tüketin.
11-Omega 3 den zengin beslenin.