UYKU APNESİ İLE İLİŞKİLİ 5 ENDOKRİN HASTALIK

Obstrüktif uyku apne sendromu (Obstructive Sleep Apnea Syndrome (OSAS)) tüm sistemleri etkileyebilen bir hastalıktır. OSAS uyku sırasında tekrarlayan üst solunum yolundaki daralmalar veya tıkanmalar nedeniyle soluk almada kesilmelerle kendini gösteren bir hastalıktır. Tekrarlayan soluk kesilmeleri uykunun devamlılığını bozar, derin ve dinlendirici bir uyku uyunmasını engelleyerek gündüzleri aşırı uykululuğa neden olur. Aynı zamanda soluk kesilmeleri sıklıkla kanda oksijen doygunluğunu azaltarak başta kalp damar hastalıkları olmak üzere birçok hastalığın ortaya çıkmasına veya bu hastalıkların kötüleşmesine neden olur. Endokrin sistem hastalıkları içinde OSAS’ın en sık görüldüğü iki klinik tablo; hipotiroidi ve akromegalidir.

1-Hipotiroid: Özelikle dilde büyüme yaparak etkileyebilir. Hipotiroidili olgularda, aşırı kilo alımı, makroglossi(dilde büyüme), solunum kaslarının etkilenmesi obstrüktif apnelere neden olabilir. L-tiroksinle yapılan tedavi ile apneler(soluksuz dönem) tamamen ortadan kan kalkabilir. Ancak düşük dozda tedavi bile şikayetleri azaltabilir.

2-Akromegali (büyüme hormonu fazlalığı): Ağız bölgesinde yumuşak dokuların büyümesine bağlı zorluklar görülebilir. Akromegali olgularının %50’sinden fazlasında uyku apneleri kliniği saptanır. Bu hastalarda gözlenen apneler, artmış büyüme hormon ve somatomedinlerin solunum yollarını daraltmasına katkıda bulunmaları ile açıklanmıştır. Ayrıca, bu hastalarda santral apnelerin beklenenden daha fazla olduğu gösterilmiştir. Akromegalik hastaların çoğunun aynı zamanda obez ve hipertansif olması da olaya katkıda bulunmaktadır. Tedavi ile büyüme hormonu düştükçe apne-hi-popne indeksi (AHİ)’de azalır . Bazı hastalarda şikayetler geri dönüşlü olmayabilir.

3-Obezite:Obeziteye bağlı yağ dokusunun artışı solunumu bozabilir. Yeterli oksijenasyonun olmaması bu hastalarda kilo vermeyi zorlaştırabilir. Obezite ile apne arasında belirgin bir ilişki vardır ve zayıflama ile OSAS kliniğinde düzelme sağlanmaktadır. Burada genel obeziteden ziyade farengeal duvar çevresinde, lateral farengeal yağ yastıklarında aşırı yağ birikimi önemlidir. Santral obezite ÜSY(üst solunum yolu) çevresinde yağ birikimi ile ÜSY açıklığı ve kompliyansını etkileyerek, abdominal yağ birikimi ile de solunum paternini etkileyerek (obezite ilişkili hipoventilasyon)OSAS’a eğilimi arttırmaktadır.

4-Diyabetes Mellitus: Şeker hastalığı ve komplikasyonları etkiler.

5-Testosteron eksikliği: Kaslarda kuvvet kaybı yaparak etkileyebilir. Bunun sonucunda hastalarda libido kaybı ve ereksiyon bozuklukları meydana gelir.